top of page

Koken met een andere cultuur... Beriha

Bijgewerkt op: 9 okt. 2019

Vandaag heb ik in de bibliotheek afgesproken met Beriha. Ik sta bij de deur als ik haar gelukkig aan zie komen lopen. Het is toch altijd spannend of je elkaar wel herkent en niet zomaar doorloopt. We besluiten boven te gaan zitten. Ik merk aan Beriha dat ze het best spannend vindt om zo veel Nederlands te praten. Ik verzeker haar dat we er samen wel uitkomen en we beginnen het gesprek. Ze vertelt mij dat ze achttien jaar oud is en de oudste van een gezin van vier. Ze houdt van dansen op afrobeat. Inmiddels is ze iets langer dan twee jaar in Nederland en woont sinds kort op zichzelf nu ze meerderjarig is. Ze zit nu op school en vertelt mij ‘dat ze graag in de ICT wil werken of dat ze mensen wil helpen en dan voornamelijk kinderen die geen ouders meer hebben’.


Toen ze naar Nederland kwam, vond ze het vooral heel gek dat iedereen elkaar direct aankeek. In Eritrea is het direct aankijken tussen familieleden gewoon. Als je een formeler gesprek hebt, is het juist heel onbeleefd om iemand aan te kijken. ‘Ze vind het fijn om mensen gewoon aan te kunnen kijken’. Een ander ding wat ze heel anders vond in Nederland “in Nederland zijn man en vrouw samen, in Eritrea is de vrouw minder”. Ze vind het fijn dat mannen en vrouwen hier gelijk zijn.


Als ik haar vraag naar haar motivatie om naar Nederland te komen, legt ze mij uit dat het gewoon is om rond je vijftiende á zestiende jaar te trouwen. Heb je geen man en kinderen, dan word je door de staat gedwongen mee te vechten in het leger. Dit was ook bij haar het geval, ‘toen zij vijftien jaar oud was er een man naar haar familie toe kwam om haar hand te vragen’. Zij wilde dit absoluut niet, maar werd daar niet door haar familie in gesteund. Ze besloot toen te vluchten. De reis was ontzettend moeilijk voor haar. Als ik haar vraag langs welke landen ze is gekomen krijgen wij het kort even over Libië. Ze wordt op dat moment emotioneel. Na haar verzekerd te hebben dat ze echt geen sorry hoeft te zeggen dat ze zo emotioneel werd, vervolgen wij ons gesprek. Beriha was al vroeg zelfstandig. Ze kan goed koken omdat ze dit allemaal van haar moeder heeft geleerd. Ze heeft als oudste en enige meisje van het gezin het huishouden draaiende gehouden omdat haar moeder ziek is. Ze zorgde voor het eten, maakte het huis schoon en zorgde voor haar broertjes terwijl ze ook nog naar school ging. Als we het hebben over eten in Nederland en in Eritrea, blijkt dat het gebruik van de verschillende soorten groente en fruit overeenkomen. Zo leerde ik dat wij in de Albert Heijn en de Lidl bijvoorbeeld ook gewoon cactusvijgen kunnen kopen. Iets wat ze daar dus dagelijks eten en wat ik sowieso een keer ga proberen.

Ik vond het een fijn gesprek waarin we heel open met elkaar konden praten. Het moment waarbij ze brak over Libië hakte er bij mij erg in. Ik hoop dat ze familie of vrienden heeft waarmee ze kan praten over wat ze allemaal heeft meegemaakt en dat ze dit een plekje kan geven. Haar lievelingseten is injera. Ik vertelde haar dat dat bijna het standaard antwoord was wat ik uit alle interviews kreeg en daardoor moesten we allebei erg lachen. Ze houdt naast injera erg van ga’at en wil daarom graag dit recept met ons delen.


Ga’at

Ingrediënten:

240 gram bloem

2 eetlepels kibbeh (zie recept onder het kopje recepten)

1 theelepel berbere (te koop bij Albert Heijn)

1 theelepel zout

Water


Stappen:

- Doe ongeveer 700ml water in een pan voeg daar één theelepel zout aan toe. Laat dit koken op halfhoog vuur.

- Als het water kookt voeg je al roerend met een lepel de bloem toe aan het water.

Door het indikken van het mengsel kan het moeilijk zijn om te roeren. Blijf dan goed roeren om klontjes te voorkomen.

- Voeg een beetje water toe en ga door met roeren zodat het niet vastkoekt aan de bodem.

Als het water is opgenomen, voeg dan weer een klein beetje water toe. Ga door met roeren voor ongeveer 4 tot 5 minuten totdat het water weer is opgenomen. Haal de ga’at van het vuur.

- Verhit de kibbeh in een pan tot het gesmolten is. Vet de schaal met een beetje kibbeh in. Schep de ga’at in de schaal. Gebruik je lepel om van de ga’at gladde een bal te maken.

- Maak met de achterkant van een lepel in het midden van de ga’at bal een kuiltje.

Giet de rest van de kibbeh in het kuiltje, voeg daarna de berbere toe terwijl de ga’at nog steeds warm is. Mix de kibbeh en berbere in het kuiltje door elkaar. Serveer de ga’at.

Eet smakelijk!



98 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Interview met Ali

Tijdens de corona-crisis heb ik (Manon) Ali geïnterviewd. Ali is deelnemer van het project Unlimited en vertelt over hoe zijn leven in de...

Comments


bottom of page